Med ansvar for en grønn fremtid

I 2002 startet Spreadshirt opp i netthandelsbransjen med store vyer. Siden den gang har vi hjulpet mennesker med å vise sine individuelle budskap til verden – på produkter som trykkes direkte for dem, on-demand og dermed med skånsom bruk av ressurser. Det som den gang var en liten gründerbedrift er i dag en del av Spread Group, en global foretaksgruppe med over 1000 ansatte.

Som en sterkt voksende bedrift med egne produksjonslokaler har vi et bevisst forhold til vårt ansvar for mennesker og for miljøet. Vi ønsker å drive med høye standarder og bidra positivt til at bransjen blir bærekraftig. Vår Corporate Social Responsibility Report viser detaljert hvordan vi forholder oss til bærekraftighet.

Ansvaret for i morgen bærer vi i dag.

Ansvar er en verdi som kan måles. Det innebærer å behandle miljø og mennesker med respekt, og bygge opp bærekraftige forretningsforbindelser. Ansvar betyr også at vi må ha et kritisk blikk på våre egne handlinger. Vi vil oppnå balanse mellom veksten i netthandelen og konsekvensene for miljøet.

PLANETEN VÅR

Ingen overproduksjon takket være print-on-demand

Forretningsmodellen vår kalles «Print-on-Demand». I motsetning til klassiske klesprodusenter trykker vi bare det kundene har funnet eller designet selv – og først når de bestiller det. Vi produserer dessuten bare det ønskede antallet – enten det er et eneste produkt eller store bestillinger. Bærekraftig produksjon og drift har ligget i Spreadshirts DNA siden bedriften ble grunnlagt for over 20 år siden. Det er bra for jorden, men også for kundene våre, som sender mindre enn to prosent av varene i retur. Her er vi ledende i bransjen. Og selv returene får et nytt liv i form av donasjoner og gjenvinning.

Investeringer i en bærekraftig og miljøvennlig produksjon

Vi investerer regelmessig i moderne, mer miljøvennlig teknologi og produkter. Nylig investerte vi 10 millioner euro for å oppgradere til topp moderne Kornit Atlas-trykkemaskiner. I vår standard trykkemetode digitalt direktetrykk benytter vi miljøvennlig blekk, vegane fargepigmenter og en vann- og strømsparende trykkeprosess. Siden 2019 har vi overhodet ikke brukt papir under oppdragsbearbeidingen – slik sparer vi 767 trær hvert år.

Vår egen, grønne produktlinje

Enten det er T-skjorter eller hettegensere – vi foretrekker dem bærekraftige. Derfor utvider vi sortimentet med stadig flere økologisk fremstilte produkter. Produktene i vår egen sertifiserte premium-kolleksjon er fremstilt av økologiske og miljøvennlige stoffer, og sortimentet vårt omfatter også andre økologiske merker. Innen slutten av 2022 vil vi fordoble antallet grønne produkter. På den måten kan vi tilby kundene våre et bærekraftig alternativ i nesten alle produktkategorier. Vi arbeider fortsatt med å tydeliggjøre opprinnelsen, materialene og sertifikatene for artiklene våre.

Lang levetid på produkter og trykk

Produkter av stoffer og materialer i høy kvalitet holder seg friske lengre – og det gjør dem ekstra bærekraftige. Hvert produkt testes utførlig før vi tar det inn i sortimentet. Vi undersøker levetiden på stoffer og trykk i en serie av testprints og mange runder i vask. Etter trykkingen undersøker vi om det foreligger kjemiske rester, sjekker fargebriljansen i trykket og kontrollerer at bearbeidingen har skjedd nøyaktig. Også ved produkter som allerede har vært i sortimentet lenge, innhenter vi regelmessig tilbakemeldinger fra kundene for å sikre produktkvaliteten.

Fornybar energi

Overgangen til bruk av fornybar energi er et enkelt og viktig skritt i riktig retning. Siden 2020 har vi dekket hele strømforbruket for våre servere i EU og hovedkvarteret i Leipzig med miljøvennlig strøm. Vi planlegger det samme for våre filialer i USA.

MENNESKENE

Respektfull omgang med hverandre

En kultur preget av åpenhet og respekt er selve hjertet i Spread Group. Vi var det første tyske foretaket som ansatte en Feelgood Manager allerede i 2011. Blant tilbudene for medarbeiderne er yoga, afterwork-arrangementer og aktiviteter for barn. Og ikke minst innebærer feelgood-begrepet at vi alltid reagerer fleksibelt på våre medarbeideres behov og på forandringene i deres liv. Som familievennlig arbeidsgiver er arbeidstiden 100 % tillitsbasert og fleksibel, enten man jobber hjemmefra eller på kontoret. Vi har nedfelt verdiene i et sett Community-retningslinjer for vårt design-community. Siden 2021 har vi vært medlem i foreningen Charta der Vielfalt e. V. («Mangfoldspakten), og vi arbeider aktivt og åpent for inkludering og mangfold i bedriften.

Rettferdige arbeidsvilkår

I våre etiske retningslinjer sikrer vi at våre leverandører står inne for og praktiserer de verdiene som er viktige for oss. Produsentene av vår egen Premium-kolleksjon må dokumentere med sertifikater, medlemskap og kvalitetsmerking at de har rettferdige og kontrollerte arbeidsvilkår. Vi kjenner våre leverandører i Bangladesh, Tyrkia og Portugal personlig, og har besøkt produksjonslokalene deres for å forsikre oss om at de overholder våre standarder når det gjelder arbeidsforhold og rettferdig betaling (se avsnitt 5 i våre etiske retningslinjer).

Rettferdige kontrakter og egen produksjon

I våre kontorer og produksjonsanlegg i Europa og USA er vi en pålitelig arbeidsgiver som gir medarbeiderne langsiktige og trygge arbeidsplasser. Mange kolleger har vært hos oss i over 10 år. For at de skal fortsette å bli hos oss, støtter vi medarbeiderne så godt vi kan. For eksempel samarbeider vi med barnehager slik at barna blir tatt godt vare på mens medarbeiderne fortsetter karrieren – hvis de ønsker det, selvsagt. Også fleksibelt deltidsarbeid er mulig hos Spreadshirt. Medarbeiderne kan også videreutdanne seg individuelt på interne og eksterne kurs og seminarer.

FORRETNINGSMODELLEN VÅR

Et sterkt community

Ved hjelp av forretningsmodellen vår kan alle og enhver tjene penger med kreative ideer. Kunstnere, designere, bedrifter og influencere kan bruke Spreadshirts markedsplass og Spreadshops til å generere inntekter. Våre tjenester er gratis, slik at alle kan være med, og vi tar samtidig av oss frakt og kundeservice. Vi er bevisste på at de kreative ideene og innsatsen fra vårt community er den virkelige grunnverdien i foretaket. Derfor har vi tett kontakt og tilpasser honorarmodellene når markedet krever det, slik at vi kan dele suksessen vår. Og det lønner seg: Fra 2015 til 2020 har utbetalingen av provisjon til våre 10 største partnere steget med 100 %.

En bærekraftig forretningsmodell

Etter 20 år med print-on-demand er gründerånden fortsatt levende i bedriften vår. Vi er stolte av et åpent arbeidsmiljø, flate hierarkier og vår innsats for bærekraftig vekst. Ledelsen vår har vist at forretningsmessig vekst går hånd i hånd med å støtte et enormt community. Bare i 2020 utbetalte vi 17 millioner euro i provisjon til våre uavhengige designere.

Et foretak i vekst

I 2011 hadde Spreadshirt 300 medarbeidere – i dag jobber over 1000 mennesker fra 40 land i våre filialer i Europa og USA. Omsetningen har vokst fra 65 millioner euro i 2011 til 170 millioner euro i 2020, da vi sendte ut 9,8 millioner produkter med trykk. Denne veksten har vi nådd takket være innsatsen til medarbeidere i Tyskland, Polen, Tsjekkia og USA, som sørger for at kundene våre får produkter de elsker.

Visjoner for fremtiden

Veien frem til reell bærekraftighet er lang. Vi gjør vårt beste hver eneste dag for å produsere mindre avfall og redusere vårt økologiske fotavtrykk. I 2022 vil vi gjøre all vår leveringsemballasje plastfri, og det samme skal skje på det amerikanske markedet. Vi skal fortsette å ta inn økologiske produkter i sortimentet, og gjøre det enklere å handle bærekraftig. Og på produksjonssiden vil vi forbedre energieffektiviteten og fortsette å redusere CO2-utslippene så langt det er mulig.

Bærekraftig drift betyr å skape en balanse mellom forretningsdrift, miljø og mennesker. Innsatsen for en grønn fremtid gjør vi i dag.